Natuurlijk

droog

slapen


nachtzweten,

hoe kom ik ervan af?


Je nachtrust kan behoorlijk verstoord worden wanneer je zwetend wakker wordt. We helpen je graag om het nachtzweten te verminderen en zo jouw nachtrust te verbeteren. Daarom hebben wij een aantal oorzaken en tips voor nachtzweten op een rijtje gezet.

wat is nachtzweten?
iedereen verliest vocht
door nachtzweten. Bij de een is dat een flinke mok, bij de ander wel meer dan een liter! Het hangt er natuurlijk ook van af hoe warm het is. Zo zul je tijdens een warme zomernacht meer last hebben van nachtzweten.

Het is dus helemaal niet erg wanneer je ‘s nachts af en toe transpireert. Het is alleen niet normaal wanneer je vaak last hebt van nachtzweten en het je nachtrust negatief beïnvloedt, huidproblemen veroorzaakt of je elke dag je bed moet verschonen.

Oorzaken nachtzweten
een té warm bed?


Nachtzweten kan meerdere oorzaken hebben. Dit kan liggen aan bijvoorbeeld je levensstijl. Maar er kunnen ook medische oorzaken zijn voor het nachtzweten. Daarom is het belangrijk te achterhalen welke oorzaak in jouw situatie van toepassing is. Mocht je het vermoeden hebben, dat er bij jou een medische oorzaak is voor het nachtzweten, ga dan altijd langs de huisarts.


Een aantal mogelijke oorzaken voor nachtzweten zijn;

  • Spijsvertering; Wanneer je iets teveel hebt gegeten, is de kans groot dat je meer last zult hebben van nachtzweten. Ditzelfde geldt ook wanneer je laat eet of (iets te) pittig.
  • Medicijnen; Veel transpireren kan ook het gevolg zijn van medicijngebruik. Zo hebben antidepressiva, cortisone en pijnstillers nachtzweten als mogelijke bijwerking. Dit geldt ook voor bepaalde medicijnen bij diabetes.
  • Hormonen; Wanneer je hormonen uit balans zijn kan je last krijgen van nachtzweten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pubertijd of de overgang.
  • Ziektes; Zo zal je uiteraard meer last hebben van nachtzweten wanneer je verhoging of koorts hebt. Een minder onschuldige oorzaak is kanker. De meest voorkomende vorm van kanker die in verband wordt gebracht met nachtzweten is (non)Hodgkin. Heb je naast nachtzweten ook last van gewichtsverlies en koorts, ga dan altijd langs je huisarts.
  • Angst, stress en/of depressie.
  • Alcohol, koffie en tabak.
  • Overgewicht.
  • Te hoge kamertemperatuur.
  • Te warm beddengoed.

tips tegen nachtzweten
pak de oorzaak aan.

Dit kan bijvoorbeeld het aanpassen van je levensstijl zijn. Laat, hoe moeilijk het ook is, dat glaasje wijn en blokje kaas voor het slapengaan staan. Of ga iets meer sporten zodat je die overtollige kilo’s kwijtraakt.


Ontspan! Zet je schermen uit. Minimaal een halfuur voordat je naar bed gaat, en pak bijvoorbeeld een boek. Ontspan je het beste door te luisteren naar muziek? Ga je gang. Zorg er in ieder geval voor dat je niet opgewonden of gestresst naar bed gaat. Dit kan namelijk ook een oorzaak zijn van nachtzweten.

nachtzweten stoppen met juiste bed
natuurlijk droog slapen.
Naast ontspannen en het aanpassen van je levensstijl kan je ook eens goed naar je bed en beddengoed kijken. Wanneer je last hebt van nachtzweten, is het belangrijk te kiezen voor een bed dat ademt. Denk aan het gebruik van natuurlijke materialen. Kies bijvoorbeeld voor beddengoed van bamboe katoen.

Of kies voor wol, voor je matras, topper, dekens en kussens. Wol neemt gemakkelijk vocht op en ‘ademt’ het ook weer uit. Het houdt je lichaam perfect op temperatuur – verkoelend in de zomer, warm in de winter. Grote kans dat dat nachtzweten verleden tijd gaat zijn.

meer weten?
vraag de brochure aan.
In onze brochure tref je een overzicht van onze collectie en materialen vergezeld met een prijslijst. Zo heb je al vanaf €895,-een compleet wolpakket! Vraag de brochure gratis aan, en ontvang een leuke extra verrassing!

of kom langs
in onze showroom.
De beste manier om uit te vinden of een CAPAS bed bij jou past is een bezoek aan onze showroom in Ochten. Zo kan je zelf ervaren hoe onze matrassen, wollen dekbedden, toppers en kussen voelen en liggen. We werken op afspraak en gaan er dan ook écht even voor zitten.